Met nog één dag te gaan tot de verkiezingsdag morgen lijkt het in de verkiezingscampagne vooral te zijn gegaan over de AOW, identiteit en uiteraard de campagne zelf. Lange termijn onderwerpen als het klimaat, energie, innovatie & onderwijs lijken niet echt aan bod gekomen. 

Claes de Vreese, hoogleraar politieke communicatie, ziet dit ook gebeuren: "heel veel boodschappen zijn gericht op korte termijn effecten." Sommige onderwerpen blijven onderbelicht, maar het is aan de campagneteams om dat goed te agenderen volgens De Vreese. 

Paul de Krom van de Nederlandse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) vindt dat de lange termijn wel wat meer voor het voetlicht mag komen: “dit gaat over nu investeren en straks de baten.”

Ook het onderwijs en klimaat zijn nauwelijks onderwerp van gesprek. Daar spreken we over met Thijs Roovers, leerkracht in het basisonderwijs en Derk Loorbach, hoogleraar socio-economische transitie. 

 

12 reacties
Wil je ook reageren ga dan naar Facebook